Bananenbrood met walnoten en blauwe bessen

IMG_3251

De bananen waren afgelopen week in de aanbieding bij een aantal supermarkten, dus mijn moeder en ik hebben er flink wat ingeslagen. Beetje stom, want we eten allebei niet elke dag bananen. We bleven dus met heel wat bruine, overrijpe bananen zitten. Ik vertelde jullie laatst dat ik niet heel dol ben op dingen met banaan, maar ik besloot er toch maar wat mee te bakken. Weggooien is namelijk geen optie!

Ik trok gelijk de voorraadkast open en vond een pak boekweitgrutten. Geen flauw idee of je daar ook een lekkere cake van zou kunnen maken, maar ik heb het maar gewoon geprobeerd. Boekweitgrutten zijn een stuk grover en wat harder dan boekweitmeel (wat op normale tarwebloem lijkt). Ik bak best vaak cakes, koekjes en taarten met boekweitmeel, maar vind vaak de smaak erg overheersen. Dat viel met de boekweitgrutten reuze mee! Dus misschien is het juist wel beter voor mensen die niet van de smaak van boekweit houden, maar wel glutenvrij willen bakken.

Ik heb nog nooit zo’n perfecte gezonde cake gebakken. Vaak smaken ze net niet helemaal hoe ik het zou willen, is de textuur gek of komt de cake nauwelijks omhoog. Dit bananenbrood is heerlijk, de textuur is perfect en hij is flink omhoog gekomen. En dat allemaal zonder (geraffineerde) suiker, zonder zuivelproducten en zonder gluten.

IMG_3250

Wat heb je nodig?
• 300 gram boekweitgrutten (fijngemalen variant)
• 2 theelepels wijnsteenbakpoeder
• 3 eieren
• 5 grote (over)rijpe bananen
• 100 gram blauwe bessen
• 80 gram walnoten
• 2 eetlepels agave siroop
• beetje zout

Bereiding:
1. Verwarm de oven vast voor op 160 graden Celsius.

2. Meng de droge ingrediënten in een grote kom door elkaar. Dus: de boekweitmeel, het bakpoeder, een deel van de walnoten (klein gemaakt) en een snufje zout.

3. Blend de bananen tot een glad papje. Doe het papje in andere een kom en mix er de drie eieren en de agave siroop door.

4. Voeg tot slot alles samen en mix het tot er een glad beslag ontstaat.

5. Roer er tot slot nog voorzichtig (ze moeten heel blijven!) de blauwe bessen doorheen.

6. Bekleed een cakevorm met bakpapier en doe het beslag in de vorm. Bak het ongeveer 1 uur en 10 minuten in de oven.

7. Test met een stokje (houtenprikker, breinaald, etc.) of de cake gaar is. Als er niks blijft plakken aan het stokje is de cake perfect! Laat goed afkoelen voor je de cake aansnijdt.

IMG_3232

Ik eet dit bananenbrood het liefst voor ontbijt of als tussendoortje! Lekker vullend en verantwoord.

12 gedachten over “Bananenbrood met walnoten en blauwe bessen

  1. I love bananenbrood! Ben benieuwd hoe deze smaakt. Misschien eens iets om binnenkort uit te proberen ;)

    • Wijnsteenbakpoeder bij Ekoplaza, en de rest gewoon bij supermarkten! :) In ieder geval Em-te, AH en Jumbo verkopen het. (Je vindt de boekweitgrutten bij de bakproducten)

Reageer