Perfecte Franse appeltaart

IMG_1735

Zo, het is een tijd geleden dat ik voor het laatst een artikel online plaatste! Waarom? Omdat ik het onwijs druk heb gehad. Na een aantal mailtjes, reacties op mijn blog, Twitter en Instagram van lezeressen (‘Laura, waar ben je?’) besloot ik weer te beginnen met schrijven. Want eerlijk gezegd mis ik het bloggen wel.

Ik ben altijd al geïnteresseerd geweest in voeding en reizen. Daarom heb ik besloten meer artikelen te schrijven over deze thema’s. Je kunt dus een hoop recepten en reisverslagen verwachten. Ik begin meteen met een overheerlijk (redelijk gezond) recept! Toen ik dit op Instagram plaatste reageerde iedereen zo enthousiast, dat ik het wel moest delen met jullie.

IMG_1730

De laatste tijd probeer ik veel uit op het gebied van bakken en koken. Ik vind het heel interessant wat je allemaal kan maken zonder het gebruik van de standaard ingrediënten zoals suiker, bloem, melk en boter. Ik ben niet veganistisch of whatever, maar vind het wel erg leuk om op die manier te bakken en koken. Ik doe het dus meer omdat ik van uitdagingen houd.

IMG_1707

Oké, bij dezen dus mijn suikervrije, glutenvrije, zuivelvrije Franse appeltaart! Er zit wel een eitje in, dus het is geen vegan taartje.

Deeg
– 250 gram boekweitmeel
– 125 ml kokosolie
– 1 ei
– 2 eetlepels agavesiroop
– stevia naar smaak
– ½ theelepel zout
– 1 eetlepel koud water

Vulling en topping
– 8 handappels
– 1 vanillestokje
– stevia naar smaak
– 2 theelepels kaneel
– ½ dl water

Glanslaagje
– 100 gram abrikozenjam

IMG_1668

Meng alle ingrediënten voor het deeg door elkaar. Rol het deeg vervolgens uit tot een lap van ongeveer 3 mm dikte. Bekleed hiermee een goed beboterde bakvorm. Zet de bakvorm vervolgens minstens 20 minuten in de koelkast.

Voor de vulling: Schil en halveer de appels en verwijder het klokhuis. Snijd 3 appels in kleine stukjes en gooi deze in een pan. Voeg het water, de boter en het merg van het vanillestokje toe. Kook de appels op laag vuur tot een compote en laat dan afkoelen.

Verwarm de oven voor op 220 graden. Prik eerst de bodem licht in met een mesje. Dit voorkomt dat het deeg gaat opbollen tijdens het bakken. Als de vulling is afgekoeld kan de compote over de taartbodem worden verdeeld. Snijd van de resterende appels mooie dunne schijfjes. Leg dan op de appelcompote een rand van overlappende plakjes appel langs de buitenkant en maak in het midden een cirkel. Bak de taart 10 minuten op 220 graden, dit zorgt ervoor dat de bodem snel gaart. Draai dan de temperatuur terug naar 175 graden en bak de taart nog ongeveer 30 minuten.

Verwarm ondertussen de abrikozenjam met wat water in een pannetje. Bestrijk de taart hiermee als deze uit de oven komt.

IMG_1706

Deze redelijk gezonde taart is echt mega lekker! Geen teleurstellend veel te gezond ‘net-niet-taartje’, maar gewoon echt een goede appeltaart. Als je er niet bij vertelt dat het een gluten-, suiker- en zuivelvrij taartje is, merkt niemand het. Smakelijk!

13 gedachten over “Perfecte Franse appeltaart

  1. Yaaay ik ben blij dat je weer terug bent! En yummieee deze taart ziet er HEERLIJK uit, en ontzettend mooi ook. Ik ben zelf geen ontzettend grote fan van appeltaart (ik weet het.. raar!) maar ik zal dit alleen al eten omdat het er zo prachtig uit ziet.

  2. Yippie je bent er weer! Ik heb je gemist! Deze taart ziet er ZO lekker en leuk uit, geweldig gewoon! Ik zou hem zo maken <3 Wat maak je trouwens mooie foodfoto's

  3. Wil je recept graag uitproberen. Heb echter geen flauw idee hoeveel Stevia er in moet. Anders gezegd “naar smaak” geeft mij als iemand die Stevia niet kent geen indicatie. Graag een suggestie over de hoeveelheid (poedervorm? ) zowel voor het deeg als voor de vulling. Bij voorbaat dank.

Reageer