Een dag sapvasten + de recepten

Desktop10

Afgelopen zaterdag besloot ik een dagje te gaan sapvasten. Ik heb ooit gelezen dat het heel goed zou zijn voor de darmen en je metabolisme een boost geeft. Daarnaast zou ik meer groente en fruit binnenkrijgen dan ik normaal in één week eet. Hartstikke gezond dus! Ik dronk in totaal drie sapjes; één als ontbijt, één als lunch en één als avondeten. Verder heb ik heel de dag niks gegeten en alleen kruidenthee en water gedronken. Alle drie de sapjes waren ongeveer 500 ml. Oké, tijd om jullie te vertellen hoe het ging!

Ik begon rond een uur of 10 met het eerste sapje. Ooit heb ik ergens gelezen dat je fruit het beste voor de middag kan eten. Dat zal wel te maken hebben met de hoeveelheid suikers die in een stuk fruit zitten. Normaal houd ik mij daar niet aan en eet ik heel de dag door fruit, maar tijdens zo’n sapjes dag leek het me wel goed om daar rekening mee te houden. Het ontbijtsapje was echt hemels. Jeetje, wat was dat sapje lekker! Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik nog lang niet vol zat na het ontbijt. Ik had nog best trek en ben maar veel water gaan drinken om mijn maag te vullen.

IMG_8487

Ingrediënten ochtendsapje (1 liter)
• 1 ananas
• 2 appels
• 4 kiwi’s
• 1 doosje frambozen
• stukje gember
• 1 citroen

Rond een uur of twee besloot ik te gaan “lunchen”. Tijd voor een juice vol met gezonde groenten! De eerste paar slokken waren goed te doen. Ik dacht zelfs even dat ik het een lekker sapje vond. Na vier slokken was die gedachte verdwenen. Gad-ver-damme. Ik ben geen fan van sapjes die alleen bestaan uit groente, dat is nu duidelijk. Met tegenzin dronk ik een halve liter weg. En toen ik het op had, knorde mijn maag nog steeds. Op dat moment had ik echt mega veel zin in een broodje, een pizza of vette patat. Heel vreemd, aangezien ik daar echt al maanden geen zin meer in heb gehad. Verder weer veel thee gedronken om de honger de rest van de dag te stillen.

IMG_8489

Ingrediënten middagsapje (1 liter)
• 1 zak gewassen verse spinazie
• 4 tomaten
• 2 komkommer
mini teentje knoflook

Rond half zeven besloot ik mijn avondeten te gaan maken. Ik stelde het zo lang mogelijk uit, aangezien ik bang was dat ik anders met honger zou gaan slapen. Dit sapje was best lekker. Al was 500 ml echt teveel. De lol gaat er na één klein glas met sap al wel van af. Helaas moest ik alles opdrinken. Rond een uur of 5 was ik trouwens echt mega chagrijnig. Ik had honger en voelde me heel slap. Echt alsof ik elk moment kon gaan huilen om helemaal niks. Geen fijn gevoel.

IMG_8533

Ingrediënten avondsapje (1 liter)
• 1 citroen
• grote bak wortelen
• 2 rode bieten
• 2 appels

Al met al was het een verschrikkelijk zware dag. Ik ben gek op eten en doe altijd mijn best op de maaltijden die ik eet. Verder eet ik ook heel de dag fruit, krekkers, koekjes, etc. Het was voor mij dus heel moeilijk om helemaal niks te mogen eten. Ik werd er chagrijnig, moe en lusteloos van. Het liefst lag ik gewoon heel de dag op de bank onder een dekentje. Maar… het resultaat jongens… WAUW. Mijn buik was helemaal plat (er zat geen lucht in, u know, het bekende opgeblazen gevoel) en naar de wc gaan was nog nooit zo makkelijk (sorry, deze informatie hoort er nou eenmaal bij). Mijn darmen zijn naar mijn idee helemaal gecleansed. De dag erna voelde ik mij ook echt heel fit. Maar dat kan ook komen door mijn uitgebreide ontbijt met allerlei soorten pannenkoekjes…

Conclusie: het resultaat is geweldig, maar het sapvasten zelf is één grote hel. Of ik het nog ooit ga doen, weet ik nog niet. Ik denk het niet.

Hebben jullie ooit een dergelijke vastdag gedaan?

34 gedachten over “Een dag sapvasten + de recepten

  1. Ik denk dat je zo’n sapjesdag niet zo letterlijk moet nemen. Fruit kun je best eten en groente onbeperkt. Verder denk ik dat je dit een eerste keer met begeleiding moet doen. Als je extra trek krijgt in een vette hap heeft het geen goed effect!

    Een sapje met knoflook lijkt me ook niet lekker! :p

    • Juist wel letterlijk nemen! anders heeft het weinig zin. Als je er ook nog vast voedsel bij eet, worden je darmen niet goed gereinigd.

  2. Fijne recepten! Af en toe ‘vasten’ vind ik niet zo erg, ik kom er alleen al een tijd niet meer aan toe! Jammer dat je het zo zwaar vond, maar wel top dat het resultaat zo goed was ^^

  3. Over je lunch-sapje, het is gebruikelijk om ook door groentesapjes een lading fruit te gooien :P
    Verder had je wel de dubbele hoeveelheid sap kunnen drinken, dan had je geen honger gehad! (ik heb in mijn hele week sapvasten ook helemaal geen honger gehad, ik had alleen opeens heel erg veel zin in smoothies?! Haha)

    Wel een goed idee eigenlijk, een dagje sapvasten! Een hele week is nogal een onderneming (sapjes voor mee naar het werk enzo…), maar een dagje kan makkelijk in het weekend. Misschien dat ik dat ook maar weer een keertje moet doen! Je hebt me geïnspireerd :D

    • Als je het langer dan 3 dagen doet moet je inderdaad 4 tot 5 liter sap drinken, maar als het maar 1 dag doet, is 1 of 2 liter het max. Omdat je het maar 1 dag doet moet het wat extremer, haha.

  4. Als ik een juicer heb wil ik dit zeker ook eens gaan doen! Ik denk dat het wel moeilijk wordt, ik hou veel te veel van eten. Maar een dagje moet wel lukken denk ik. Dat eerst sapje lijkt me geweldig lekker!

  5. Het resultaat is natuurlijk super fijn. Toch zou ik liever zelf wat fruit bij de groentesapjes doen om de smaak te verbeteren zodat het lekker is om te drinken en dan meerdere glazen over de hele dag nemen zodat je niet een halve liter ineens moet drinken. En misschien ’s avonds nog een smoothie van yoghurt/kwark en fruit zodat er wat meer op je maag ligt. Of reinig je daarmee je darmen juist niet?

    • Nee, je mag op zo’n dag helemaal geen vast voedsel tot je nemen. Dus ook geen smoothies van bananen enzo! Yoghurt en kwark zijn sowieso een no go. En fruit en groente mixen in een sapje zou ook weer darmproblemen kunnen veroorzaken ofzo (jaja, het is niet makkelijk met al die ‘regeltjes’) haha.

  6. Knap dat je het volhoudt :) Wat doe je met de prut die overblijft van de sapjes? Want het is best zonde om dat weg te gooien zeker aangezien er zoveel fruit in een sapje gaat.. en is zoveel vitamine C niet slecht voor je?

  7. Wat goed van je dat je dit een dag hebt kunnen doen, ik zou dat niet kunnen ook al ben ik best een health freak haha. Ik probeer wel elke dag een verse smoothie of sap te maken of hier bij een juice bar te halen. Mijn favorieten zijn 70% fruit en 30% groenten. Dus bijvoorbeeld sinaasappelsap met wortelsap, of vers geperst appelsap, iets van bessen en spinazie. 100% groente sapjes vind ik echt niet lekker en dwing ik mezelf dan ook maar niet om te drinken! Ik voel me in ieder geval gezonder en fitter wanneer ik vooral in de ochtend, zo’n smoothie of sapje drink.

  8. Hoi! Ik heb net je blog ontdekt en ik vind het allemaal heel leuk om te lezen! Vooral alle recepten enzo, want ik ben zelf ook een beetje bezig met gezonder te gaan eten. Ik wil ook een keer een sapkuur uitproberen maar ik heb er een paar vragen over, hopelijk wil je ze beantwoorden.
    Ik heb namelijk geen juicer, kan je een sapkuur ook met smoothies doen of de sapjes met een blender maken? En zo ja, dan was ik ook nog benieuwd naar de juiste hoeveelheden voor een sapkuur van 1 dag, want ik las dat daar bepaalde regeltjes aan vast zitten… (en langer dan 1 dag hou ik nooit vol, haha)
    Alvast bedankt!:)

  9. Heb net mijn sapkuur gedaan vandaag, je krijgt echt wel honger, ik heb over de hele dag als tussendoortje stukjes van 1 rijstwafel gegeten, want niks vast eten was onmogelijk. Dus 4 sapjes en een rijstwafel, en nu vroeg gaan slapen :)

  10. Vandaag gesapvast… Omdat ik het nog nooit eerder had gedaan besloot ik dat eerst maar eens voor 1 dagje uit te gaan proberen. Of het wel zou smaken en zou volhouden de grote hamvraag. Enfin, het is me reuze meegevallen. Lastiger vond ik het s’avonds en voor het slapen gaan. De sapjes smaakte heerlijk en ik hield er tevens een vol gevoel aan over. Een kwestie van smakelijk en gezond fruit samenstellen leek mij dan ook de juiste combi. Alleen wortelsap of spinaziesap krijg ik moeilijk door mijn strot. Maar Wortels met kruisbessen, aalbessen, appels e.d. is al veel smakelijker. Normaal gesproken zou ik nooit zo’n grote bak opeten, maar in de sapcentrifuge neemt dat tevens hele andere proporties aan. De hoeveelheid pulp die overblijft is vele malen groter.. Heeft iemand op dit forum, nog tips, wat je daar mee zou kunnen doen of maken? Want ook daar zitten nog heel veel vitaminen, mineralen en gezonde vezels in, waarvan het zonde is deze weg te gooien.

    • met googelen vind je wel een paar leuke sites wat je met pulp kan doen.. Deze vond ik wel leuk ..http://www.plantoeat.com/blog/2012/06/ideas-for-using-juicer-pulp-or-what-do-i-do-with-this-stuff/

      Ik ga ben nu een week aan het sapvasten en het beval me prima.. Ik eet zo nu en dan wel wat fruit maar die sapjes geven me vaak wel genoeg energie. Ik woon in Suriname dus doe het wel met andere groente soorten die ik zo uit mijn tuintje pluk.. Ik ben van plan minimaal een maand te sappen dus ben benieuwd wat dat brengt. Ik ben geïnspireerd geraakt door de docu Fat Sick and nearly dead. Kijk maar naar dit filmpie.. http://www.youtube.com/watch?v=8o0pSnp0Xs8.

      Vandaag heb ik wel een paar kommetjes groentesoep gegeten omdat de pulp wil gebruiken. Ik vroeg me ook een paar dagen af waar ik met de pulp kon doen en heb dus gegoogled toen ik meerdere sites tegenkwam waaronder deze.. Leuke site trouwens..

      Ik ben niet zo een schrijver maar als er interesse is zal ik zo nu en dan wel een update geven van mijn ervaringen..

      Wat ik nu kan vertellen is dat ik de 1e 3 dgn een licht branderig gevoel over heel mijn lichaam en met name mijn gezicht vanwege het ontgiften. Ik dronk niet genoeg water omdat ik daar niet aan dacht. Tot mijn geliefde zei dat ik genoeg water moest drinken. Dus dag 2 begon ik water te drinken en voelden me na 2 uurtje al stukken beter.. Ik moet zo gaan maar zal indien gewenst een beter verslag doen van de eerste paar dagen.

      Groeten uit Suriname
      Alex

  11. Hi! Dankje voor je blog, ik ben nu een dag aan het sapvasten, en het is moeilijker dan ik dacht, heb zoveel zin in van alles. Kom er nu achter hoeveel ik eigenlijk aan eten denk op een dag :)
    Morgen weer lekker een broodje pindakaas voor mij als ontbijt! Kan er nu al naar uitzien.
    Maar ik wil het volhouden deze dag en ben benieuwd hoe ik me morgen voel. Thanks voor je inspiratie. Vond het via google toen ik zocht op 1 dag sapvasten.

Reageer