Home made hummus

IMG_1438

Jaren geleden kocht mijn zus af en toe een bak met hummus. Ik vond ‘gepureerde kikkererwten met wat knoflook’ nou niet heel aantrekkelijk klinken. Mijn zus en moeder smeerden het destijds overal op, maar ik raakte het nooit aan. Gelukkig heb ik het een tijd geleden wel geproefd en sindsdien ben ik er gek op. Zeker op mijn zelfgemaakte versie!

Wat heb je nodig?
– 2 blikken (á 400 gram) kikkererwten
– 5 eetlepels olijfolie
– 4 eetlepels water
– 10 blaadjes basilicum
– het sap van 1 citroen
– 2 theelepels tahini (dit is sesamzaadpasta en je koopt het bij Turkse/Aziatische supermarkten en winkels als De Tuinen en Ekoplaza)
– zout naar smaak
– 1 theelepel komijnzaad (gemalen)
– 2 teentjes knoflook

Gooi alle ingrediënten in een blender en mix alles tot het een goede textuur heeft gevormd. Als het te dik is doe er dan nog wat olie of water bij. Het is altijd een beetje spelen met hoeveelheden, dus het hoeft niet exact hetzelfde te zijn. Koken is vooral veel uitproberen.

Ik smeer de hummus op krekkertjes die ik daarna nog beleg met bijvoorbeeld avocado en gerookte zalm, ik dip er allerlei rauwkost in, gebruik het in salades en smeer het zelfs op zelfgemaakte hamburgers! Je kan ook allerlei varianten maken: door bijvoorbeeld een pepertje toe te voegen krijg je een lekkere pittige hummus.

5 thoughts on “Home made hummus

  1. Dit ga ik een keer proberen te maken! Ik vind hummus ook lekker om als dip te gebruiken met wortel en komkommer als gezonde snack

  2. Nom! Helaas kon mijn blender het niet aan dus is het nog niet gelukt om het zelf te maken. De kant en klare varianten vind ik vaak niet lekker.

  3. Oeh, ik ben echt gek op humus, ik maak het best wel vaak! Ik vind de tahin ook echt onmisbaar, die geeft het zo’n heerlijk nootsmaakje, en ook doe ik er vaak wat zongedroogde tomaatjes doorheen, ook superlekker!

Reageer

