Hemelse Twix cheesecake

IMG_2800

Ik liep laatst samen met een vriendin in de Kruidvat en zag daar een zak met van die ronde mini Twix dingen liggen. Mijn eerste idee was: daar moet ik een taart mee bakken! Mevrouw de vriendin stelde vast dat ik een bakobsessie heb. True. Ik heb die zak laten liggen, maar kreeg het idee van een taart met Twixrepen niet meer uit mijn hoofd. En nu, een aantal weken later, presenteer ik jullie: de overheerlijke Twixcheesecake met karamelsaus! Oh. My. God.

Wat ik heb gebruikt voor de bodem:
– 400g Bastogne koeken
– 100g ongezouten roomboter
– snufje zout

Verkruimel de koeken in een blender en zorg ervoor dat er geen grote brokken meer te zien zijn. Doe dan de boter in een pannetje en meng de kruimels met de gesmolten boter. Voeg het zout toe. Vet een grote bakvorm in met boter en druk dat het kruimelmengsel in de vorm. Druk het goed vast met de achterkant van een lepel. Zet dan de bodem even een tijdje in de koelkast (tot het andere mengsel klaar is). Verwarm ondertussen de over voor op 130 graden.

IMG_2798

Ingrediënten voor de heerlijke vulling:
– 900gr monchou
– 250gr suiker
– 115gr zure room
– 5 eieren
– 30gr bloem
– 1 vanillestokje
– 200gr Twixrepen

Mix de verse roomkaas en de eieren tot een glad mengsel. Voeg dan de zure room en de merg van het vanillestokje toe. Voeg dan, terwijl de mixer aan staat, de suiker en het bloem toe. Blijf mixen tot het een glad mengsel is. Roer de kleingesneden (of gebroken) stukjes Twix door het mengsel. Haal de bodem weer uit de koelkast en schep de vulling op de bodem. Zet de taart dan twee uur in de oven. Als hij klaar is laat je ‘m eerst ongeveer 3 uur buiten de koelkast afkoelen en daarna nog ongeveer 6 uur in de koelkast.

IMG_2806

En omdat de taart nog niet ongezond genoeg is: de karamelsaus
– 100gr suiker
– 200ml slagroom
– 3el water

Doe 100 gr suiker en 3 el water in een steelpannetje. Draai het pannetje even rond, zodat alle suiker bedekt is met water en zet het op een laag vuurtje. Laat de pan gewoon op het vuur staan. Na ongeveer 5 begint het mengsel licht bruin te worden en iets te bubbelen.
 Het is slim om een kwastje met water te nemen en deze langs de randen van de pan te strijken. Ongeveer een minuut later wordt het iets bruiner. Nu moet je de karamel roeren met een garde. Blijf roeren! Wacht tot de karamel donker wordt. Haal nu de pan direct van het vuur. Als je de pan te lang laat staan, brandt hij aan. Roer er tot slot nog 200 ml slagroom door heen. Laat het goed afkoelen en giet het over de taart. Als je nog wat stukken Twix overhebt, strooi die dan ook over de taart.

IMG_2809

22 thoughts on “Hemelse Twix cheesecake

  1. Wat is monchou? Is het iets te vergelijken met mascarpone ofzo? Want ik heb dat nu op 2 dagen tijd al 4 keer gehoord en daarvoor nog nooit dus. En je taart ziet er zo lekker uit, zou zonde zijn als ik niet kon proeven!

    • Het is niet helemaal hetzelfde nee. Ik weet eerlijk gezegd het precieze verschil niet, maar monchou is net wat steviger dan mascarpone! In cheesecakes wordt eigenlijk bijna altijd monchou gebruikt :-) Ik heb wel ooit een taart gebakken met de helft mascarpone en de helft monchou, dat werkte ook! Ik weet alleen niet of je het helemaal kan vervangen met mascarpone. Dat zou je eens moeten uitproberen :) De smaak is dan wel anders!

      • Ik denk niet dat we dat hebben in België. Heb het toch nog nooit ergens gezien en uk heb al veel gebakken. Misschien gewoon eens proberen. Als iemand een andr alternatief heeft of weet waar ik het kan vinden?

  2. Zondag verjaardag! Ga ‘m maken en die duizend calorieen per hap, daar maken we ons niet druk om….

Reageer

