Review: Gezonde taarten, cakes en koekjes

IMG_2725

Met kerst kreeg ik dit kookboek cadeau en ik was er meteen verliefd op. Het staat helemaal vol met heerlijke taarten, cakes, cupcakes en koekjes. En de lekkernijen zijn nog redelijk gezond ook! Zoals al op de kaft te lezen is, zijn alle recepten 100% zonder geraffineerde suikers en zijn enkele recepten gluten- en lactosevrij. Onbezorgd genieten dus. Of nouja… natuurlijk niet helemaal onbezorgd, want taart is en blijft taart.

Asja Tsachigova is bekend geworden met haar ‘Levensstijl Methode’: een formule die zich richt op het herstellen van de spijsvertering en de stofwisseling. Volgens deze methode bereik je je ideale gewicht door de combinatie van beweging, ontspanning en goede voeding. Er wordt aan het begin van het boek nog even kort aandacht besteed aan de Levensstijl Methode. Ze licht producten toe die ongezond zijn (suiker, bloem, margarine en melk) en geeft gezonde alternatieven (volkorenmeel en meel van boekweit, spelt, rijst, amandelen, kokos en kastanjes, roomboter, druivensuiker en kokossuiker en melk van soja, rijst, spelt en haver). Daarnaast vertelt ze over de voordelen van lactosevrij en glutenvrij eten.

IMG_2729 IMG_2727 IMG_2731Boven elk recept in dit boek is door Asja aangegeven hoe ‘gezond’ het gebak is. Groen geeft aan dat het een goede combinatie van ingrediënten is, oranje is gemiddeld en rood is ‘slecht’. Ik zet het woordje slecht tussen aanhalingtekens, aangezien het in vergelijking met normale taarten natuurlijk vooralsnog gezonder is. De taarten waar Asja roomboter, chocolade en bijvoorbeeld crème fraîche of roomkaas gebruikt, worden vaak aangegeven als een ‘slechte combinatie’. De recepten met fruit, noten en sojaproducten worden gelabeld als ‘goede combinatie’.

IMG_2735

Naast allerlei zoete taarten, staan er ook recepten in het boek voor hartige muffins en taarten. Yum!

IMG_2732 IMG_2733