Ouderwetse cake met een twist

IMG_2498

Dit is iets wat ik altijd al wilde proberen: een cake met een vormpje in het midden. Ik vond het er altijd heel gaaf uitzien, maar was bang dat het te moeilijk was. Nou, helemaal niet dus! Het was echt heel erg simpel om te maken. Ik koos voor een sterretje in het midden, maar je kunt natuurlijk elk vormpje kiezen dat je maar wilt. Je zou zelfs een kleurstof kunnen gebruiken om bijvoorbeeld een roze hartje in een witte cake te maken.

IMG_2494

Ingrediënten voor één cake:
200 gram boter
200 gram bloem
1,5 theelepel bakpoeder
200 gram suiker
8 gram vanillesuiker
4 eieren
Snufje zout
Cacaopoeder voor de kleur

IMG_2493

Begin met het maken van de normale cake zonder cacaopoeder.

1. Verwarm de oven voor op 175 graden Celsius.

2. Meng in een kom de boter, suiker, vanillesuiker en zout tot een romig mengsel. Voeg de eieren toe en mix tot een glad mengsel. Meng het zout, bakpoeder en de bloem. Voeg het dan beetje bij beetje toe aan het beslag. Blijf mixen tot je een glad beslag hebt.

3. Doe het beslag in een ingevette bakvorm.

4. Bak de cake 60 minuten 175 graden. Laat de cake na het bakken afkoelen op een rekje.

5. Snijd de cake als deze is afgekoeld in plakjes. Druk met een stekertje vormpjes uit de plakken. (Wat je overhoudt natuurlijk niet weggooien maar opeten!)

6. Maak dan op dezelfde manier het beslag klaar, maar voeg nu ook het cacaopoeder toe. Ik doe dit altijd op gevoel, tot ik de kleur goed vind.

7. Vet de cakevorm opnieuw in en doe een laagje bruin beslag in de vorm. Zet dan alle vormpjes op deze laag. Daarna giet je de rest van het beslag over de vormpjes in de vorm.

8. Bak de cake opnieuw 60 minuten op 175 graden Celsius.

IMG_2501

Tadaaaa! Hoe gaaf ziet dit eruit? Hoewel het best een simpel recept is, maak je er vast en zeker indruk mee.

15 thoughts on “Ouderwetse cake met een twist

  1. Wat een superleuk recept! Ik zag gisteren nog op Pinterest een foto met een witte cake met een roze hartje erin, en ik dacht nog: ‘Hoe maak je dat ooit?’ Zo dus! Leuk!

  2. Waf gaaf! Dacht altijd dat dit supermoeilijk was, maar dat valt heel erg mee zeg.
    Wel een vraagje, worden de vormpjes niet heel erg droog van twee keer een uur in de oven?

    • Daar was ik ook bang voor, maar de witte cake is echt precies hetzelfde als de bruine cake. Dus totaal niet droger geworden :-) Ik weet ook niet waarom niet, want je zou toch denken dat het niet helemaal goed zou zijn dat je ‘m twee keer bakt.. haha!

Reageer

