Zoete aardappel en wortel frietjes

IMG_2414

In september ben ik een weekend naar Berlijn geweest en ik heb daar enorm veel lekkers gegeten. Ik vind het altijd leuk om nieuwe dingen te proberen, dus toen we een vegan barretje tegenkwamen wilde ik daar heel graag eten. We bestelden allebei een broodje met een vegaburger en een bakje friet. Het bleken alleen geen normale frietjes te zijn, maar friet gemaakt van zoete aardappel en worteltjes. Ik vond het serieus lekkerder dan normale patat!

IMG_2407

Natuurlijk wilde ik thuis proberen de frietjes na te maken, maar het lukte eerlijk gezegd niet zo goed. De ene keer verbrandde ze, de andere keer werden ze heel slap en papperig. Na veel experimenteren heb ik eindelijk ontdekt hoe de frietjes precies goed worden. Ze zullen nooit zo knapperig worden als friet van normale aardappels, maar deze komen er dicht bij in de buurt.

Wat heb je nodig?
– 1 zoete aardappel
– 5 wortels
– kaneel
– paprikapoeder
– tijm
– rozemarijn
– grof zeezout
– olijf olie

1. Verwarm de oven voor op 220 graden Celsius.

2. Was de zoete aardappel goed als je net als ik de schil mee wil bakken. Snijd het kopje en het kontje van de aardappel af. Snijd dan de zoete aardappel door de lengte in vier gelijke delen. Daarna snijd je de vier delen nogmaals in vieren. Verwijder de schil van de wortels en snijd hier ook het kopje en kontje af.

3. Doe wat water en een beetje zout in een grote bak en leg hier de wortels en aardappel in. Laat ze beide ongeveer 30 minuten weken. Dep ze daarna goed droog.

4. Bekleed een bakplaat met wat bakpapier en leg hier de wortels en aardappel op. Bestrooi ze met de kruiden en het zout. Tot slot drizzle je wat olijfolie over je frietjes. Meng alles goed met je handen. Zorg dat de frietjes niet op elkaar of tegen elkaar aan liggen.

5. Bak de frietjes ongeveer 30 minuten in de oven. Let op: elke oven werkt anders! Het kan zijn dat jouw frietjes na 30 minuten verbrand zijn, of juist nog niet klaar zijn. Het is altijd even experimenteren welke tijd voor jouw oven het beste is.IMG_2413

 

10 thoughts on “Zoete aardappel en wortel frietjes

Reageer

