Gezond appeltaartje

IMG_2007

Er is al eerder een recept van een wat gezondere appeltaart op mijn blog verschenen, en daar heb ik nu een nieuwe variant op bedacht! Dit keer is het een suikervrije én glutenvrije taart. Ik heb het speltmeel voor boekweitmeel ingeruild en in plaats van de vijgen heb ik er gewoon meer dadels ingedaan. Ik ben nogal een zoetekauw en dadels maken de taart net wat zoeter dan de vijgen. Oh, en ik heb de taart op een andere manier gedecoreerd, hihi.

Deeg
 500 gram boekweitmeel
 2 eieren
 250 ml water
 zout
 bakpoeder
 125 gram ongezouten roomboter
 3 eetlepels agave siroop
 stevia (naar smaak)

Vulling
 6 goudrenetten
 12 dadels
 1 theelepel kaneel
 stevia (naar smaak)

IMG_2010

Verwarm de oven voor op 170 graden. Meng het boekweitmeel, bakpoeder, zout en stevia. Voeg dan de (zachte) boter, eieren, water en agave siroop toe. Kneed het tot een soepel deeg en laat het even rusten in de koelkast. Vet ondertussen een springvorm in met wat boter. Rol dan het deeg uit en bekleed de springvorm, houd wel wat over voor de bovenkant van de taart.

Schil dan de appels en dadels in kleine stukken, doe het in een kom en meng het met de kaneel en stevia. Vul dan de springvorm met de appeltjes en dadels. Rol vervolgens het overgebleven deeg plat en druk er met een vormpje hartjes uit. Bedek de bovenkant van de taart en bestrijk dit daarna met wat eigeel. Zet de taart ongeveer 60 minuten in de oven en daarna kun je smullen!

13 thoughts on “Gezond appeltaartje

  1. Ik vind het jammer dat hier in dorp de ingredienten zoals boekweitmeel en agave siroop moeilijk verkrijgbaar zijn anders had ik het meteen gemaakt hihi

  2. Leuk recept! Ik ga hem meteen maken! En inderdaad wat leuk die hartjes. Kijken of ik zo’n vormpje kan vinden. Ik ga er ook rozijnen aan toevoegen?

  3. Ik heb hem vandaag gemaakt, maar het deeg was echt onwijs nat… Hoort dit zo? Hij staat nu in de oven, ik ben benieuwd.

Reageer

