Gezondere cheesecake

IMG_8931

Cheesecake is een van mijn favoriete taarten. Ik kan nooit kiezen tussen een stukje appeltaart, carrotcake of cheesecake. Meestel neem ik ze gewoon alle drie… Wel bij aparte koffietentjes want anders schaam ik me een beetje. Als ik zelf een taart bak hou ik het ook nooit bij één stukje, dus probeer ik zo’n gezond mogelijke variant te maken. In een normale taart wordt zo’n 800 gram roomkaas en 150 gram suiker gestopt en de bodem bestaat uit heel veel koekjes. Na lang brainstormen (en veel uitproberen), heb ik recept uitgevonden van een ‘gezonde’ cheesecake! Geen suiker, veel minder vet en geen koekjes. Ik deel het graag met jullie.

Wat heb je nodig?
♥ 250g ricotta (laag zout- en vetgehalte)
♥ 200g Griekse yoghurt 0% vet
♥ 3 eieren
♥ 1 theelepel Stevia
♥ 40g havermoutmeel (blend havervlokken tot het poeder wordt)
♥ 400g Medjool dadels
♥ 200g amandelen zonder vel

IMG_8932

Verwarm de oven voor op 135 graden.
Het is het handigst om te beginnen met de bodem. Doe amandelen in een blender. Zorg dat ze heel klein gemaakt worden. Als de amandelen goed klein ‘gemalen’ zijn, voeg je de dadels (zonder pit!) toe. Uiteindelijk krijg je een hele plakkerige massa. Verdeel deze massa over de bodem van je springvorm. Laat hard worden in de koelkast.

Dan begin je aan de vulling. Doe de ricotta, Griekse yoghurt en de eieren in een grote bak. Roer tot er een gladde massa ontstaat. Voeg dan de Stevia en de havermout toe. Nog even goed roeren en klaar ben je. Giet dit mengsel over de bodem in de springvorm en zet het in de oven. Na ongeveer 1 uur is de taart klaar. Laat deze dan even goed afkoelen en versier ‘m dan met fruit.

IMG_8934Zonder aan mijn familie te vertellen dat het een gezondere versie van een cheesecake was, heb ik ze een stuk laten eten. Ik kreeg opmerkingen over de bodem, dat deze anders was, maar wel erg lekker. Over de vulling kreeg ik helemaal geen opmerkingen. Niemand merkte dat ik er iets anders mee had gedaan. Hoewel er in één stuk normale cheesecake zo’n 800 calorieën zitten, zaten er in mijn versie per stuk maar zo’n 250 calorieën! Hij smaakte dus hetzelfde, maar is een stuk beter voor de lijn.

10 thoughts on “Gezondere cheesecake

  1. Perfect dit recept, ik wilde erg graag een keer Cheesecake proberen en nu ga ik dus voor de gezonde variant. Weer een tof artikel :)

  2. Oee, heel fijn dit recept. Ik kan ook echt nooit kiezen tussen cheesecake, carrotcake en een scone. Dus dit gezonde alternatief komt heel goed uit!

  3. Ik ga het uit proberen heb je een alternatief voor stevia en hoeveel moet ik daarvan nemen
    de springvorm hoeveel cm moet die zijn. Groetjes Meike

Reageer

