Gevulde speculaas

IMG_1804

Een tijdje terug besloten mijn zus en ik een middag allerlei herfstachtige lekkernijen te gaan bakken. De laatste maanden probeer ik allerlei ongezonde gerechten op een gezonde manier klaar te maken. Ik heb al appeltaart, chocoladetaart, pepernoten, Franse appeltaart en brownies gemaakt. Mijn zus vond ze allemaal erg lekker en zei: ‘Als jij een semi-gezonde gevulde speculaas kan bakken, kan je alles’. Oké, uitdaging geaccepteerd.

Ik besloot een gluten-, suiker- en zuivelvrije gevulde speculaas te gaan maken. Er zit wel ei in, dus niet vegan.

Deeg
– 100 gram kokosolie
– 250 gram boekweitmeel
– agave siroop naar smaak (ik heb veel gebruikt, ik ben een zoetekauw)
– 1 theelepel bakpoeder
– snufje zout
– merg van een vanillestokje
– 3 theelepels speculaaskruiden
– 25 ml amandelmelk

Amandelspijs
– 200 gram amandelmeel
– 75 ml agave siroop
– 1 eiwit

Begin met het deeg. Meng alle droge ingrediënten met elkaar. Voeg dan de amandelmelk, agave siroop en gesmolten kokosolie toe. Kneed het tot een soepel deeg. Boekweitmeel is wat droger dan tarwemeel, dus het mag net wat plakkeriger zijn. Pak het deeg in met plasticfolie en laat het deeg een tijdje rusten in de koelkast. Haal het na ongeveer 30 minuten uit de koeling en rol het uit tot een rechthoekige plak.

Meng de amandelmeel, agave siroop en het eiwit in een blender. Laat het in plasticfolie ongeveer 30 minuten opstijven in de koelkast. Rol het amandelspijs met wat amandelbloem tot een dikke rol. Leg de rol op het uitgerolde deeg en rol het deeg om de amandelspijs. Snijd het overlappende stuk deeg af (hier kan je nog koekjes van bakken! Of opeten, zoals mijn zus en ik deden… oeps). Leg de rol op de naad en rol de rol met een deegroller wat platter. Smeer ‘m dan in met een geklutst ei en leg er wat gesnipperde amandelen op. De rol kan nu 45 minuten gebakken worden in een oven die is voorverwarmd op 175 graden.

IMG_1812

Heb ik aan de eisen voldaan en was mijn zus tevreden? Het antwoord is: JA! Het smaakte volgens haar (en volgens mijn moeder en vriend) exact hetzelfde als de ‘echte’ gevulde speculaas. Vooral het amandelspijs was overheerlijk. Zeker een aanrader als je erg van gevulde speculaas houdt en een beetje op je lijn let! Smakelijk.

15 thoughts on “Gevulde speculaas

  1. Wat maak jij toch altijd de heerlijkste dingen!! Dit ziet er ook weer heel erg lekker uit, hmmm! Ik wil een stukje proeven hihi! Waar koop je die siroop trouwens? Ik ben er al eeuwen naar opzoek maar kan het nergens vinden..

Reageer

