Healthy apple pie!

IMG_8754

Afgelopen zaterdag vierde ik voor de derde keer mijn verjaardag. Een aantal vrienden kwam gezellig wat drinken zaterdagavond. Echt leuk om drie weken nadat ik 20 ben geworden nog cadeautjes te krijgen! Nou, als er bezoek komt moet er natuurlijk ook wat lekkers te eten op tafel staan. Aangezien ik heel graag in de keuken sta, ben ik zelf op zoek gegaan naar recepten. Ik heb twee taarten gebakken, aangezien we met z’n twaalven waren. Een simpele chocoladetaart en een niet zo simpele appeltaart. Ik zag dit recept een tijd geleden op de facebookpagina van de Glamour voorbijkomen en vond het meteen heel interessant! Renske Kroes (jep, ‘de zus van’) had een wel erg gezond taartje gemaakt voor haar neefje. Die besloot ik na te maken!

IMG_8736

Wie houdt ervan om ontzettend veel te snoepen en snacken zonder schuldgevoel achteraf? Uhhh, ik! In deze appeltaart zit geen suiker, geen tarwe en weinig vet. Spelt is een graan die een stuk lichter verteerbaar is dan tarwe. Mensen met een gevoelige darm kunnen hier dus ook zonder problemen een stukje meer van eten.

Genoeg gekletst, tijd voor het recept!

Deeg:
– 500 gram speltbloem
– 2 eieren
– 250 ml water
– snufje zout
– 1 theel. bakpoeder
– 125 gram roomboter (zacht)
– 2 eetl. agavesiroop

Vulling:
– 5 goudreinetten
– 5 gedroogde vijgen
– 6 verse dadels
– 1 theel. kaneel

IMG_8739

Verwarm de oven voor op 175 graden. Doe alle ingrediënten voor het deeg in een grote kom. Kneed het mengsel tot het een soepel deeg is. Dit duurt best een tijdje, dus lekker doorkneden! Als het deeg na tien minuten nog aan je vingers plakt, doe er dan nog een beetje speltbloem bij.

Beleg eerst de taartvorm met bakpapier. Rol het deeg plat en leg het in de taartvorm. Zorg dat het er ook deeg aan de zijkanten zit, dit is namelijk de korst. Laat was deeg over om zo over de taart te leggen.

Snijd alle ingrediënten voor de vulling in dunne plakken en meng er wat kaneel doorheen. Vul er dan de taart mee. Snijd het overgebleven deeg in dunne repen en leg deze over de vulling. Bestrijk de taart nog met wat eigeel. Dan kan de taart ongeveer 60 minuten de oven in!

IMG_8746

De structuur van de taart was heel anders dan normaal, wat natuurlijk door de spelt komt. Daarnaast was de korst vrij knapperig, wat ik echt superlekker vond. De dadels en de vijgen maakten de taart echt lekker zoet, dus ik miste de suiker totaal niet. Alle zoetekauwen in mijn vriendenkring en familie die de taart hadden gegeten vonden ‘m ook heerlijk. Sowieso een aanrader dus! En helemaal niet nodig om de dag daarna een balansdag te houden… de stukken die over waren konden gewoon als ontbijt gegeten worden, haha.

Smakelijk!

37 thoughts on “Healthy apple pie!

  1. Hij ziet er goed uit! :) Ik ben alleen niet zo’n grote fan van appeltaart, maar voor een verjaardag is dit onwijs handig natuurlijk! (Er is altijd wel iemand die van appeltaart houdt)

  2. Dat ziet er heeerlijk uit! Niks kan op tegen een stukje zelfgemaakte appeltaart :) Alleen een klein dingetje; spelt is niet glutenvrij, het is wel vrij van tarwe!

  3. Heerlijk. Er gaat niets boven een appeltaart. En met speltbloem en agavesiroop is het net een beetje gezonder – zonder dat de die hard fans van suiker het door hebben.

  4. Dit ziet er lekker uit zeg! Maar is het wel een zoete taart dan? Ik doe er eigenlijk altijd vrij veel suiker in omdat ik van (mier)zoete taart hou haha.

  5. Ik heb hem ook gemaakt, alleen heb ik het deeg gewoon gemodelleerd met mn handen! Aan rollen kon ik niet beginnen daarvoor was het deeg veel te kauwgomachtig. Had jij dit ook niet?

Reageer

