Een tijdje ‘wonen’ in het buitenland


italie
Al jaren droom ik er van om een tijdje in het buitenland te wonen. Bijvoorbeeld een paar maanden een stage lopen in Engeland of een paar maandjes in Italië wonen. Gewoon even de cultuur opsnuiven en je een echte ‘local’ voelen. Maar helaas, ik ben een echte schijterd. Ik durf gewoon niet voor een paar maanden naar een ‘vreemd’ land te verhuizen. Gelukkig is hier een oplossing voor!

Het heet: HomeAway. Overal op de wereld kunnen mensen hun huis verhuren aan anderen. Dit is dus echt iets voor mij. Ik zou echt heel graag een tijdje in het buitenland wonen, maar durf dus niet. Via HomeAway kan ik in een land naar keuze (bijvoorbeeld in Italië) een huis zoeken van een echte local waar ik een paar weken ‘woon’. Zo kan ik mijn vakantie doorbrengen in een huis in plaats van een hotel. Op die manier heb ik toch een beetje het idee dat ik in het buitenland woon. Natuurlijk zou ik niet in mijn eentje gaan hoor, gewoon gezellig met mijn vriend of wat vriendinnen.

Er zitten ook best wat voordelen aan zo’n huis huren. Als je bijvoorbeeld in een hotel verblijft moet je elke ochtend (als ontbijt niet is inbegrepen), middag en avond ergens wat eten. Je geeft dus onnodig veel geld uit aan eten. Als je in een huis zit, heb je natuurlijk gewoon een keuken! Je gaat gewoon boodschappen doen bij de locale supermarkt en maakt zelf wat lekkers klaar. Bespaart echt een hoop, toch?!

Je kan natuurlijk ook je eigen huis aanbieden op de website. Maar eerlijk gezegd vind ik dat helemaal geen prettig idee… Ik zou niet echt rustig vakantie kunnen vieren als ik zou weten dat er vreemde mensen in mijn bedje slapen en van mijn bordjes eten.

Al met al vind ik het echt een leuk idee, zo’n privéwoning huren. Wat vinden jullie hiervan?

13 thoughts on “Een tijdje ‘wonen’ in het buitenland

  1. Lijkt me echt super! Maar ja, dan betaal je dus ook dubbele woonkosten etc… Zelf zou ik mijn huisje niet willen verhuren :o

  2. Ik heb hier weleens van gehoord. Heb zelf zitten kijken voor iets vergelijkbaars in New York. Want soms scheelt het je wat in geld. Het lijkt mij leuk! :)

  3. ik heb hier wel eens van gehoord, lijkt me wel heel erg spannend om een privé woning te huren!

  4. Wat leuk, doet me een beetje denken aan de film, the holiday.
    Mijn plan is nog steeds om een tussenjaar te nemen en te gaan reizen,
    naar zuid-oost azië.
    Ik vind het nu al spannend als ik er aan denk, want mijn plan is om alleen te gaan.

  5. Klinkt allemaal goed en wel, maar zou het ook niet doen haha (: Vooral wat jij zegt: vreemde mensen in je huis, hmm liever niet (:

  6. Leeuuk! Moet je echt een keer doen hoor! Ik ben nu zelf met mijn vriend voor een jaar in Suriname om te werken en het voelt zo stoer :) Wat een ervaring! En als je samen met iemand gaat is het zeker niet eng hoor.
    Als je in iemands huis gaat wonen heb je denk ik meer een ‘local-gevoel’ dan wanneer je in een hotel verblijft. Dan zou ik me alleen toerist voelen haha.
    Have fun met dromen (en plannen?)!

  7. Leuke website heb je! Ik heb ook het plan om naar het buitenland te gaan met mijn vriend mee naar Curacao, maar dat is momenteel nog een groot plan zonder concrete details…

  8. Ik denk dat je misschien wel geinteresseerd zult zijn in dingen zoals workaway of helpx (google voor de websites). Het is de perfecte manier voor als je de locals wilt leren kennen, en ook datzelfde leven wilt leiden voor een tijdje. Wat het is: Je komt bij een gezin/familie/stel in huis wonen, krijgt eten en accomodatie en in ruil voor dat werk je zo’n 4 uur per dag. Wat je doet hangt af van de mensen bij wie je komt. Het kan babysitten zijn, verven, wieden in de tuin, schoonmaken, werken op een boerderij, afwassen, en nog veel meer. Je kunt het voor een paar dagen doen, of zelfs maanden. De familie zal je meenemen naar de voor hun zo gewone dingen.
    Ik heb het voor twee weken op een boot gedaan in Australie, en voor twee weken bij een ouderlijk echtpaar, ook in Australie. Beide heel verschillend, maar vooral heel leuk!
    Durf je dromen waar te maken :)

Reageer

