Een nachtelijke treinreis

trein

Afgelopen week moest ik drie keer tot 10 uur ‘s avonds naar school. Wat een rottijd. Aangezien ik in Utrecht studeer en ik Eindhoven woon, zou ik pas rond 12 uur ’s nachts thuis zijn. Ik had er meteen al geen zin meer in. Maar ik zag vooral op tegen de treinreis, die van half 11 tot half 12 zou duren. Het feit dat er een enge man naast mij kwam staan op het station maakte dat niet veel beter. Toen de trein het station binnenreed liep ik zo snel mogelijk naar voren om de enge man af te schudden. Helaas liep de enge man helemaal mee naar voren en stapte op precies dezelfde plek in. Dit maakte de enge man alleen maar enger… Gelukkig kwam hij niet naast mij zitten maar liep hij twee stoelen verder. Maar hij was niet de enige engerd in deze trein…

Twee aangeschoten jongens kwamen schreeuwend en lachend de coupé binnenlopen. Jeetje, wat vonden die zichzelf grappig. Maar naast mij zat een vrouw die zichzelf nog veel grappiger vond. Ze zat constant te lachen. In het niks… Na wat beter naar haar gekeken te hebben zag ik de twee lege bierblikjes naast haar staan. De had een gouden tand, en de rest van haar tanden waren langzaam aan het wegrotten. Onder haar ogen zaten donkere kringen en ze keek gek uit haar ogen. En opeens keek ze ook naar mij en begon weer keihard te lachen. Fijn.

Wat was ik blij toen er een normaal uitziende jongen tegenover mij kwam zitten. Schone kleding, normaal haar, ongeveer van dezelfde leeftijd… Die blijdschap verdween al snel toen deze jongen opeens uit het niks ‘fuck, fuck, fuck. Oh man, just fuck it. Fuck, fuck, fuck’ begon te mompelen. Hij werd gebeld en nam op en ik begreep waarom hij zo aan het schelden was. Deze jongeman was net geland op Schiphol en was iets belangrijks vergeten thuis. En zijn thuis was in Londen. Hij vertelde zijn ‘bro’ dat hij al wekenlang elke avond dronken is en geen idee meer heeft wanneer hij wat gedaan heeft. Tijdens zijn telefoongespek stak hij af en toe zijn wijsvinger even door zijn gulp om ongegeneerd te krabben aan zijn zaakje. Fijn, er zat dus een agressieve, vieze, dronken Engelsman tegenover mij. De rest van de treinreis ging het ‘gefuck’ gewoon verder.

In Den Bosch mocht ik eindelijk uit de trein vol freaks. Wist ik veel dat ik meteen weer in een trein zou stappen met allemaal nieuwe freaks. De enge man van eerder op de avond liep trouwens weer gezellig achter mij aan naar de tweede trein. Hij keek nog even op het bordje in welke trein hij eigenlijk zou gaan stappen en liep weer verder. Ik stapte wederom expres weer helemaal vooraan in en hoopte dat ik hem zou afschudden. Wat volgens mij lukte, want ik heb hem daarna niet meer gezien. Voor ik ergens ging zitten keek ik goed op mij heen of er normale mensen bij mij in de coupé zaten. Ik zag een jongen van in de 30, zo’n typische ‘het kan mij allemaal niet schelen’ student, en besloot daar maar bij te gaan zitten. Hij zag er vrij normaal uit. Maar aangezien blijkbaar niemand die rond dit tijdstip met de trein reist normaal is veranderde ook bij hem mijn mening snel. De jongen zat al heel de tijd een magazine te lezen. Ik kon niet direct zien wat voor magazine, maar in de weerspiegeling in het raam kon ik dat wel zien. Hij las een blad dat volstond met naakte vrouwen. Waarom lees je zoiets in de trein? Waar andere mensen bij zijn? Ik vind het vreemd.

Rond middernacht kwam ik eindelijk aan op plaats van bestemming. Ik stapte gauw de trein uit en keek nog een paar keer om mij heen of die enge man toevallig ook uitstapte. Nooit, maar dan ook nooit meer wil ik zo laat nog met de trein reizen. Toen zag ik mijn mama staan, die op het perron stond te wachten tot ik de trein uit kwam. Eindelijk weer een normaal iemand waar ik mee naar huis kon!

20 thoughts on “Een nachtelijke treinreis

  1. Jeetje wat een treinreis, voor mij is dat altijd een moment waarop ik even bij kan komen van school maar met zulke mensen is dat niet mogelijk! Gelukkig ben je veilig thuis gekomen!

  2. Hè bah, vervelend altijd, die rare types in de trein! Geen ‘Hartstocht in de trein’, maar ‘Hou je hart vast in de trein’!

  3. Ja is vervelend. Ik heb dat altijd wanneer ik van Rdam naar Utrecht reis in de avond. Maakt niet uit welke dag, altijd freaks en vaak drinken mensen. Ik loop dan altijd weg want ik kan er heel slecht tegen. Doe muziek in mijn oren en hou mijn ogen open en let op m’n spullen. Er zijn helaas veel rare mensen en die vallen op zodra de normale mensen lekker thuis op de bank chillen of al slapen…

  4. Gatsiedarrie zeg !! Wat een freaks !! Ik hou er ook niet van om rond dat tijdstip met de trein te reizen en dan al helemaal niet alleen. En je had ook wel een heleboel om je heen.
    Wat zal je blij zijn geweest om je moeder weer te zien !!

    xx

  5. Hè bah, zo vervelend! Ik heb het ook wel vaker gehad, dat ik ’s avonds/’s nachts moest reizen met de trein en er alleen maar vervelende of gekke mensen in de trein zaten :( Zo ongemakkelijk kan zo’n treinreis dat worden!

  6. Waarom zijn ze nou freaks? Omdat ze zich niet sociaal acceptabel gedragen? Of gewoon anders zijn dan jij gewend bent? Wie weet was de dronken student zich wat vriendelijker gaan gedragen als je met hem een praatje had gemaakt en hem misschien wat had kunnen kalmeren. Misschien was de enge man helemaal niet kwaads van plan en was het toeval dat je hem een tijd met je ‘meehad’. Misschien was de vrouw die in zichzelf zat te praten niet helemaal goed wijs, maar ook zij kan een goed hart bezitten en goed gezelschap zijn.

    Deze hele blogpost door wachtte ik op iets leuks, na je gezeur over wat voor freaks het allemaal zijn en hoe eng je het wel niet vond, of een wending in je verhaal. Dit was teleurstellend, voorspelbaar en ook erg oppervlakkig. Je hebt nog veel te leren dus.

    Het zegt bovendien erg veel over jou, dat je mensen zo snel bestempeld als ‘freaks’. Ik snap dat je dit doet vanuit angst, omdat je bang bent dat een daadwerkelijke freak je misschien iets aan doet zo ’s nachts in de trein, maar ik weet zeker dat niet al die mensen freaks waren. Je moet minder snel oordelen.

    • Jeetje wat een hatelijke post? Het spijt me als ik je misschien een verkeerde indruk heb gegeven met dit artikel, maar het was eerlijk gezegd niet 100% serieus bedoelt. Jammer dat je er de lol niet van in hebt kunnen zien, zoals ik het namelijk bedoelde. Iedereen zo zijn eigen ding!

  7. Ik reis vaak ’s avonds met de trein, niet naar eindhoven maar wel tussen ’s hertogenbosch, utrecht, rotterdam en mijn thuis in amsterdam, en ik kom zelden mensen zoals jij beschrijft tegen in de trein. Nou ben ik wel gewend aan wat drinkende mensen in de trein, dat is standaard na 21 uur ’s avonds namelijk. jammer dat je het je zo aantrekt! zeker als je zo bang bent dan voel je je er extra naar door, dat is vaak helemaal niet zo nodig, het zijn inderdaad drinkende mensen maar dat betekent niet automatisch dat het criminele of gevaarlijke mensen zijn ;-) nou las ik in een nieuwe blogpost dat je een kamer in utrecht hebt, dat is prettig, dan hoef je niet meer met de trein te reizen!

Reageer

