Pretty Portraits #2

IMG_7592

Ik ben gek op portretfoto’s. Vooral close-ups waar de geportretteerde recht de lens in kijkt. Tijdens de minor Fotojournalistiek & Beeldredactie heb ik een hoop portretfoto’s gemaakt. Altijd van anderen, nooit van mijzelf. Ik had zin in een uitdaging, dus ik besloot een zelfportret te maken.

Bij een zelfportret is het belangrijk dat je weet hoe je het beste op de foto staat. Welke kant is jouw ‘mooie’ kant? Dit is bij iedereen anders. Natuurlijk zijn er ook mensen die twee mooie kanten hebben, maar heeft iedereen één kant die duidelijk het beste op de foto staat. Mijn goede kant is mijn linkerkant.

Verder is het belangrijk om goed licht te hebben. Ik fotografeer het liefst buiten. Kunstmatig licht vind ik een stuk minder mooi dan licht van buiten. Ik maak dan ook altijd mijn FOTD foto’s bij het raam. Voor dit zelfportret besloot ik naar buiten te gaan. De sneeuw die nu buiten ligt, weerkaatst het licht nog eens extra.

Natuurlijk is het altijd mooi als iemand lacht op een foto (behalve als diegene rotte tanden ofzo heeft… maar dat is niet mijn punt). Maar bij portretfoto’s vind ik een lach vaak iets neps hebben. De beslissing was dus gauw gemaakt: ik mocht niet lachen.

Als je goed kijkt heb ik per ongeluk gefocust op mijn lippen in plaats van mijn ogen. Dat betekent dat mijn lippen het scherpst op de foto staan en mijn ogen al iets waziger zijn. Wanneer ik een portretfoto van iemand anders maak focus ik altijd op de ogen, maar dat is bij zelfportretten dus een stukje lastiger! Dat is een oefenpuntje.

Dus, wat vinden jullie van mijn eerste ‘echte’ zelfportret?

26 gedachten over “Pretty Portraits #2

  1. Hele mooi foto! Ik zie wel de foto scherp gesteld is op je lippen. (haha sorry voor opmerking) Maar het is super moeilijk om een portretfoto overal goed scherp te hebben.

  2. Ik vind hem super mooi geworden, ik ben zelf nog aan het kijken hoe ik dat het beste kan doen. hihi goed oefenen denk ik, maar de juiste instellingen moet ik nog vinden op mijn camera. (Misschien heb je daar een tip voor?)

  3. Wauw, schitterend gedaan lady! Je kijkt ook mooi in de lens, waardoor je ogen heel goed naar voren komen. :) Als ik in de lens kijk.. kijk ik scheel. Digitale camera faalt wat dat betreft. :””)

  4. Wauw, mooie foto! Inderdaad wel jammer dat je niet op je ogen hebt gefocust, want je hebt mooie ogen waar je juist de nadruk op mag leggen. Maar ik vind dit al aardig goed gelukt, dus dat belooft nog wat. ;)

  5. Mooie foto. Jammer dat er niet een duidelijke glans of weerkaatsing in je ogen zit…..anders had ik m wel na willen tekenen!

    • Ik klikte net even op je naam, en waaaauw wat kun jij mooi portretten tekenen! Zou wel heel gaaf zijn als je daar een tekening van kon maken, jammer dat ik dus de fout heb gemaakt om op mijn lippen scherp te stellen..

      • Nou misschien probeer ik het alsnog wel. Gaat nog wel even duren dan.
        Als ik hem af heb zal ik m laten zien :-) Maar beloof niks.

Reageer