Favorite Sport: Kickboxing!

kickboxingEindelijk zouden we het gaan doen: kickboksen. Samen met vriendinnetje Tessa sprak ik af om afgelopen vrijdag een les te gaan volgen. Heel stoer vertelde we aan iedereen dat we dat zouden gaan doen. Ongeveer een uur voor de les zou beginnen kreeg ik een WhatsApp: ‘Ik ben bang! Dadelijk zijn er alleen enge mannen en staan wij daar.. twee van die blonde meisjes’. En toen begon ik dus ook zenuwachtig te worden. Waar waren we in hemelsnaam aan begonnen?!

Ik zal eerst eens vertellen waarom ik en Tessa eigenlijk wilde gaan kickboksen. Kickboksen is een hele goede manier om je conditie te vergroten. Je bent ongeveer 1,5 uur non-stop aan het bewegen. Wat dus ook gunstig is als je wilt afvallen. Je verbrandt tijdens één uur kickboksen tussen de 475 en 830 (!!) calorieën, afhankelijk van je eigen inzet. Verder verstevigt kickboksen je lichaam van top tot teen en zou het helpen een sterke, positieve mentale houding te ontwikkelen. Klinkt goed toch?

Dan nou mijn eigen ervaring. Een aantal weken geleden las ik op het internet dat kickboksen steeds populairder wordt onder vrouwen. Ik ging er dus van uit dat er veel meisjes zouden zijn. Gewoon, meisjes net als ik en Tessa. Helemaal zenuwachtig liepen we met z’n tweeën richting de zaal. We sloegen de hoek om en bleven allebei meteen stilstaan. Voor ons stonden allemaal grote, gespierde ‘enge’ jongens. Plus een oudere man. Dat was duidelijk de sportinstructeur. Het zou mij niet verbazen als hij ooit in het leger heeft gezeten. Hij zag er streng uit en was groot, breed en had grijs gemillimeterd haar. Gewoon eng dus. ‘Kom Lau, we gaan wel fitnessen’, zei Tessa nog. Maar we waren al zo ver dat we gewoon mee zouden doen. We vertelde aan de sportinstructeur dat we nieuw waren en begonnen met de les.

Na ongeveer een half uur tegen Tessa gebokst te hebben moesten we opeens van partner ruilen. En je raadt het misschien al: de grootste, engste meest agressief uitziende jongen moest tegen mij. Fijn. Daar had ik dus niet op gerekend. Gelukkig hield hij rekening met mij en mijn dunne, slappe armpjes. Hij legde goed uit wat ik allemaal fout deed (en dat was veel) en was heel geduldig. Toch was ik heel blij toen we weer naar onze oude partners terug mochten.

Zonder ook maar een kleine rustpauze (quote van de instructeur: ‘Drinken doe je maar na de les, stoppen is geen optie’) bleven we maar doorgaan. Slaan, schoppen, opdrukken, springen, buikspieroefeningen… Ik kan je zeggen, na die 1,5 uur waren Tessa en ik helemaal kapot.

Wat ik eigenlijk wil zeggen, is dat ik kickboksen echt aan iedereen kan aanraden! Het is echt heel intensief en gewoon heel gaaf om te doen. Lekker tegen grote kussens trappen en slaan (klink ik nu heel eng?), gewoon even al je frustraties en stress kwijt. Je conditie gaat er ook echt op vooruit. Ik heb natuurlijk pas één les gevolgd, maar ik weet zeker dat wanneer ik dit vaker doe mijn conditie verbeterd. En het is weer eens wat anders dan fitnessen of hardlopen!

Lijkt het jullie wat? Of lopen jullie liever een rondje hard?

Bron foto
Bron tekst

22 thoughts on “Favorite Sport: Kickboxing!

  1. Jaaa ik heb het vorige week zondag ook voor het eerst gedaan en vond het heel erg leuk! Ik kreeg wel vet pijn aan m’n knieeen van het ‘iemand in de buik stompen’ oftewel in het kussen stompen :P

  2. Haha, leuk.. Lijkt mij ook lekker inspannend! Ik wil nog altijd iets van vecht-/verdedigingssport gaan doen, maar heb er nu geen tijd voor.

  3. Ik doe aan tai-bo dat kun je denk ik heel erg vergelijken met kickboxen! Ik ben er echt super dol op, lekker frustraties eruit kicken en heerlijk in beweging zijn :)

  4. Wow, je verbrand inderdaad veel en bent lekker intensief bezig. Lijkt mij tof. Wij mogen tijdens het sporten ook niet pauzeren, mag pas aan het einde van de training

  5. Super gaaf!
    Ik wilde altijd al kickboksen, maar ik mag het niet van m’n ouders.
    Ze zeiden allebei: nu is je neus nog recht.
    Bedankt ouders, hahaha.

    • Haha, ja wedstrijden zou ik nooit gaan doen hoor.. Moet je nagaan als ze je in je gezicht slaan.. Moet er niet aan denken :’)

  6. Whaaaah ik zou 10 kleuren in mijn broek schijten zo wel bij binnenkomst als bij die partner ruil. Maar super dat jullie het wel gedaan hebben en dat je het vaker wil gaan doen haha..

  7. Het lijkt me heerlijk, maar (hoe dom gaat dit klinken, haha) vooral dat er iemand naast je staat te schreeuwen dat je door moet gaan, lijkt me de perfecte motivatie om ook echt door te gaan.

  8. Ik doe het zelf ook en ik vind het heerlijk !! Kan niet meer zonder. Na een kickboksles ben je ook helemaal afgemat en heb je het gevoel dat je echt heb gesport !! Heerlijk !! I love it !! xx

  9. ooh, ik heb nu twee lessen kickfun gehad met school soort van kickboxen maar dan anders denk ik? Ik heb nu zo ongelooflijk veel spierpijn :’D. De instructeur is nog al hard en houd totaal geen rekening met mensen :|, maar is wel leuk om een keer te doen :D.

Reageer

