Concentratie, waar ben je?!

1

Al twee weken heb ik geen lessen meer. Oftewel: alle tijd om mijn opdrachten af te ronden en goed te studeren. Mijn MacBook staat aan, er staat een word-bestand open en de thee is nog warm. Naast mijn MacBook liggen stapels papieren en boeken. Ik moet een essay schrijven. De opdracht is helemaal helder en ik weet precies wat ik wil gaan vertellen. Met mijn moeder heb ik al over het onderwerp gediscussieerd en ik vind het een ontzettend interessant onderwerp. Tijd om te knallen lijkt me. Of toch niet…?

Het moeilijkste aan werkstukken, essays of leerwerk is altijd het begin. Hoe begin ik in hemelsnaam? Ik staar een uur naar een leeg word-bestand. Ik heb al zo’n 15 interessante websites gevonden en mijn boeken liggen open op de goede pagina’s. Maar ik kan gewoon niet beginnen. Oké, dan kijk ik nog maar een keer op Facebook… en misschien heeft iemand nog nieuwe foto’s op Instagram geplaatst? Oh, en misschien heb ik nog wel een mailtje of een nieuwe reactie op mijn blog? Even snel kijken. Oh woeps, weg is de concentratie. Dan geef ik het vandaag maar op, morgen is weer een dag.

Dan kom ik er achter dat ik al twee weken uit mijn neus heb zitten vreten, want over drie dagen moet ik het essay inleveren. Hoever ben ik al? De inleiding ziet er al prima uit, hoppa, dat zijn al 110 woorden! Hoeveel moet ik er nog? Ohja, nog maar 1390. Terwijl ik zit te panieken en stressen over hoe weinig tijd ik nog heb check ik Facebook nog maar een keer. En Instagram en Twitter natuurlijk ook even.

Met vandaag erbij gerekend heb ik nog twee dagen om het essay af te ronden. Ik zit op dit moment om de 1100 woorden. Ik kom er dus wel, het heeft alleen nog wat tijd nodig. Het enige wat ik nu nog kan denken is: ‘Kom op Lau, nog twee dagen en dan mag je weer een hele week in je bed liggen en series kijken’. Nog twee dagen knallen en dan heb ik lekker een week vakantie. Daar doe ik het voor.

Vinden jullie het ook zo moeilijk om ergens aan te beginnen? En is jullie concentratie ook zo slecht? Ik hoor graag tips van jullie!

19 thoughts on “Concentratie, waar ben je?!

  1. Ik heb precies hetzelfde! Echt vreselijk… Het schrijven van mijn scriptie heb ik de dag en de hele nacht (!) van tevoren moeten doen, echt een nachtmerrie!! Hetzelfde heb ik met leren voor toetsen… Niet zo handig.

  2. Redelijk herkenbaar, maar ik stel het nooit zo lang uit. Het lastige is gewoon dat je je computer of laptop nodig hebt om zo iets te maken. Als mijn computer uit stond en ik moet leren dan lukt het wel. Met een computer aan is de verleiding gewoon zo groot!

  3. Beginnen is altijd zo moeilijk! Als ik eenmaal in de flow zit, dan gaat het. Ik moet ook zo beginnen met mijn profielwerkstuk, bah. Succes ermee!

  4. Ik herken het helemaal! :( Ik ben ook snel afgeleid, en dan gaat het mis. Als ik weet dat ik nog maar weinig tijd heb begin ik er toch aan, omdat het moet. Mijn tip: zet je mobiel uit. Zo ben je minder snel afgeleid.

  5. Serieus een artikel wat over mij zou kunnen gaan! Succes Lau je kunt het, ik zit nu ook zo rond de 1100 woorden, we komen er wel!

  6. Doe mij ook een beetje concentratie.. Ik ben echt iemand van het laatste moment (erg slecht), maar ja.. het veranderen lukt me niet haha

  7. Oh my, ZO herkenbaar haha! Beginnen is gewoon het allermoeilijkst!! Ik heb geen tips voor je, sorry :P Kan alleen maar blijven zeggen: gewoon beginnen! Maar ja, dat is makkelijker gezegd dan gedaan ;) Hoop dat je je essay op tijd hebt afgekregen!

Reageer

