Powerfood: Pomegranate

IMG_7218

Afgelopen week at ik het voor het eerst: de granaatappel. Ik heb wel eens een handcrème gebruikt met granaatappel, het sap van een granaatappel gedronken, maar nog nooit de pitjes gegeten. Ik las dat er veel mineralen en vitamines in de pitjes zitten en sommige geloven zelfs dat het een soort geneesmiddel is. Genoeg reden voor mij om het een keer uit te proberen!

IMG_7238

Volgens een aantal wetenschappelijke onderzoeken zouden granaatappels ontzettend goed zijn voor de gezondheid. Zo zou het bijvoorbeeld positief werken bij mensen met diabetes, hart- en vaatziekten en overgangsklachten. Of je dat gelooft is helemaal aan jou, maar het is in ieder geval niet ongezond!

IMG_7209

Een nadeel van de granaatappel is de manier waarop je het eet. Het is nog best lastig om al die pitjes uit de appel te krijgen. Ik leg hieronder stap voor stap uit hoe je een granaatappel klaarmaakt.

IMG_7214

Stap 1: Snijd de granaatappel doormidden.

IMG_7226

Stap 2: Snijd de granaatappel in vieren

IMG_7232Stap 3: Breek de partjes. Als het goed is springen er al een aantal pitten uit de appel.

IMG_7233Stap 4: Duw de pitjes met je duim los.

IMG_7234

Je kunt de pitjes gewoon los eten of door het eten doen. Ik vind ze echt heerlijk om gewoon met een lepel op te peuzelen, maar niet iedereen vindt dit lekker. Je kan ze bijvoorbeeld door een salade doen (lekker fris!) of er een saus van maken.

Wat zit er allemaal in zo’n granaatappel? Ik heb het voor jullie opgezocht en er een lijstje van gemaakt. Deze hoeveelheden gelden per portie (150 gram).

Calorieën:        128
Water:              116,0 g
Eiwit:                1,5 g
Koolhydr.:        26,3 g
Suikers:           18,0 g
Vet:                  1,1 g
Vezels:             3,8 g

Vit. A:              0,01 mg
Vit. B1:            0,07 mg
Vit. B2:            0.03 mcg
Vit. C:              9,8 mg

Natrium:           5 mg
Kalium:             300 mg
Calcium:           15,0 mg
Magnesium:      15,0 mg
Koper:               0,30 mg
Zink:                  0,60 mg

IMG_7237

Zoals je ziet dus een erg gezond stuk fruit! Laat de hoeveelheid suiker je trouwens niet afschrikken, doordat er ook veel vezels in het fruit zitten maakt dat niet zoveel uit. De vezels vertragen de opname van de suikers. Daarnaast zijn de suikers die in fruit zitten veel gezonder dan de suikers die bijvoorbeeld in snoep zitten.

Hebben jullie al eens granaatappel gegeten?

28 thoughts on “Powerfood: Pomegranate

  1. Ik eet vaak granaatappel! Het is heerlijk fris met een bite.
    Ik eet vaak een paar pitjes tussendoor, in de yoghurt of salade :-)

  2. Oh ik vind granaatappel zo lekker! Ik heb het een tijdje geleden gehad, maar nu wil ik het weer hihi! Erg handig artikel is dit! :)

    • Nee ze zijn wel hard. Maar niet zoals de pitten die bijvoorbeeld in appels of mandarijntjes zitten. Ze springen een beetje kapot als je er op kauwt. Erg lekker hoor! :)

  3. De granaatappel zelf ziet er niet echt lekker uit, maar nu ik zo die pitjes zie ga ik het denk ik ook een keer proberen! Leuk hoor Laura :)

  4. De vrucht zelf ziet er erg mooi! Maar ik heb hem nog nooit gegeten, ik weet ook niet of het wat voor mij is. Ik ben niet zo van de pitjes haha.

  5. Ik heb ze wel eens door de salade gedaan, maar ik vergeet vaak dat de granaatappels liggen. Dus neem ik ze niet mee en loop ik er voorbij, jammer want het is erg gezond. Ik zal hem gelijk op mijn boodschappenlijstje zetten.

  6. Haha je nagellak matcht met de pitjes.. Toch maar eens proberen dan. Het leek me altijd alsof je op keiharde steentjes aan het kauwen bent :p

  7. Ik heb het nooit gegeten, maar het zat inderdaad wel ‘in’ producten die ik gebruikte. Wat een grappig manier van pellen, de pitjes lijken mij grappig om op te eten, heel apart.

  8. Ik heb eerlijk gezegd nog nooit een granaatappel gegeten, maar ik haal wel 1 keer in de week een verse smoothie bij mijn juice bar met granaatappel erin. Ik zal eens kijken of ik er eentje in de supermarkt kan vinden, ik ben benieuwd hoe hij smaakt!

  9. Een andere handige manier om de granaatappel-pitjes los te krijgen is, de granaatappel door het midden snijden en dan met een lepel tegen de achterkant aan kloppen. Dan valt alles er uit! =)

Reageer

