Lovely Christmas Dinner!

Het eerste Kerstdiner zit er alweer op! Ik heb voor mijn moeder en haar vriend, mijn zus en haar vriend en mijzelf en mijn vriend een 5-gangen menu bereid. Ik heb gekozen voor vijf lekkere simpele gerechten die in mijn ogen perfect waren voor een Kerstdiner.

Ik begin met gerechtje nummer één: Garnalen & Mango spies5

Nodig:
– 2 bakjes garnalen
– 1 mango
– knoflook
– Olijfolie
– Sojasaus

Eerst laat ik de garnalen een tijdje in een bakje met knoflookolie staan. Ik doe wat olie in een bakje en pers twee knoflooktenen en meng dit samen met wat zout en peper door de olie. Dan laat ik de garnalen ongeveer één uurtje staan. Vervolgens bak ik de garnalen in de olie en spies ik de gesneden mango en de garnalen aan een lange spies. Leg het leuk op een bordje en sprenkel er wat sojasaus overheen. Die combinatie is heerlijk!

Gerecht nummer twee: Brood uit de Oven4

Nodig:
– 2 ambachtelijke stokbroden
– olijfolie
– gorgonzola kaas
– belegen kaas
– knoflook
– vijgenchutney

Ik bak eerst twee ambachtelijke stokbroden af en de oven. Dan snijd ik de broden in 6 gelijke stukken en snijd die door twee. Zo heeft iedereen twee stukken brood. Dan doe ik wat olijfolie, geperste knoflook, geraspte kaas en stukjes gorgonzola op de broden. Even 5 minuten in de oven en serveren met wat vijgenchutney. Dit klinkt heel simpel, maar het is echt overheerlijk!

Gerecht nummer drie: Tomatensoep met Pestoroom3

Nodig:
– 2 sjalotjes
– 1 teen knoflook
– 1 winterpeen
– 1 kilo roma tomaten
– verse oregano
– 700 ml groente bouillon
– 250 ml rode wijn
– olijfolie
– kookroom
– pesto
– suiker

Eerst fruit ik de sjalotjes en knoflook in wat olie. Dan voeg ik ontvelde tomaten en we winterpeen toe. Ik laat dit ongeveer 4 minuten bakken. Dan voeg ik ongeveer een theelepel oregano toe en een theelepel suiker. Daarna de (warme) bouillon en de wijn. Dit laat ik nog 30 minuten koken. Dan maak ik er een gladde soep van met de staafmixer.
Maak in een apart bakje de pestoroom. Dit doe je door de pesto en de kookroom te mengen. Schenk dit over de soep en maak het af met een blaadje basilicum

Het hoofdgerecht: Biefstuk met Mosterdsaus2

Nodig:
– 1 kilo boontjes
– 6 biefstukken
– Philedelphia
– Mosterd
– 2 sjalotjes
– knoflook

Kook wat boontjes en snijd 2 sjalotjes klein. Wok dit samen in een grote pan. Bak de biefstukken met wat knoflook in boter, dan worden ze wat mooier bruin en krijg je een lekkerdere saus. Wanneer de biefstukken mooi bruin zijn (maar wel lekker rood aan de binnenkant!!) leg je ze even in een bord met wat aluminium folie om te laten rusten. Voeg dan al de philedelphia toe aan de jus en schenk er een half glas water bij. Voeg dan de mosterd toe. Ik houd van veel mosterd, maar je moet gewoon even blijven proeven tot de saus naar jouw idee de lekkerste verhouding heeft.

Gerecht nummer vijf: Toblerone Mousse1

Nodig:
– 500 gram toblerone
– 4 eiwitten
– 350 ml slagroom

Dit toetje zag ik op Kittehscupcakes en ik wist meteen dat ik dit wilde maken met Kerst. Eerst klop je de slagroom (niet te lang, als het te dik wordt mislukt de mousse!!) en de eiwitten (voorzichtig eerst de eieren scheiden, er mag geen eigeel in het mengels komen!) in aparte kommen stijf. Smelt ondertussen de toblerone au bain marie. Laat de gesmolten chocolade een klein beetje afkoelen. Schep dan de eiwitten en de slagroom voorzichtig door elkaar. Dit doe je door om te scheppen, dus niet door te roeren! Dat roer je de luchtigheid uit de eiwitten. Voeg dan ongeveer een eetlepel van het eiwit en slagroom mengsel door de gesmolten chocolade. Zo kunnen de ingrediënten ‘familie worden’. Voeg dan alles samen en meng het door het voorzichtig om te scheppen. Doe dit niet te lang want dan gaat wederom de luchtigheid verloren. Zet het dan een aantal uurtjes in de koelkast. Wanneer je het op een bordje schept ziet het er misschien een beetje apart uit (ik zal niet zeggen waar mijn lieve gasten aan dachten), maar het smaakt goddelijk!

12 thoughts on “Lovely Christmas Dinner!

  1. De soep was het lekkerst!.. Nee de tobleronemousse!… Nee het brood.. Of toch de mostersaus.. Het was allemaal echt superlekker masterchef:)

  2. Oooh wat ziet dat er allemaal heerlijk uit!
    Die tobleronemousse leek mij ook heerlijk maar helaas hadden wij al een toetje voor kerst bedacht haha!

Reageer

