Fotoverslag GLOW 2012

Eén keer in het jaar veranderd Eindhoven in een stad vol lichtkunst. Van 10 tot en met 17 november stonden er in het centrum lichtkunstwerken gemaakt door binnen- en buitenlandse kunstenaars. Ik heb het over GLOW. Zoals het op de site staat: Forum of Light in Art and Architecture. Er is dit jaar trouwens een recordaantal bezoekers bij GLOW geweest: 450.000 mensen! Wow! Samen met een vriendinnetje ben ik een kijkje gaan nemen.

Het thema van GLOW dit jaar was: ‘FAÇADES & FACES. Korte uitleg van het thema volgens de site (http://www.gloweindhoven.nl/):
‘Een moderne, zakelijke en postindustriële plek met vele gezichten en aangezichten dat is Eindhoven. Het brede scala aan façades, gebouwen en ” soms lege – plekken op de wandelroute zorgen ook nu weer voor een rijkdom aan onderzoeksmogelijkheden voor de kunstenaar. Zo op het eerste gezicht lijkt de inrichting van het Eindhovense straatbeeld niet uniek maar het wordt bijzonder door de ogen van de kunstenaar die het mooie en het lelijke laat ‘oplichten’. Niet alleen schoonheid maar ook beleving is daarbij belangrijk’.

Het leuke aan GLOW is dat mensen uit het hele land (en zelfs uit het buitenland, ik hoorde namelijk enorm veel Italianen, Spanjaarden en Belgen praten) naar Eindhoven komen om het lichtspektakel mee te maken. De route wordt elk jaar aangeven door rode lampen. Niet alles was even leuk. Er waren ook een paar kunstwerken die naar mijn idee een beetje te kunstzinnig waren. Gelukkig waren er ook een aantal erg mooie lichtkunstwerken.

Ik raad jullie sowieso aan om volgend jaar een kijkje te nemen in Eindhoven wanneer GLOW 2013 plaatsvindt. Dit zal ook wel weer ergens in de tweede week van november zijn.

20 thoughts on “Fotoverslag GLOW 2012

  1. Ah ik ben er ook geweest (: Ik vond die lampen erg mooi en zo’n stuk waar je door laserstralen heen liep, die bewogen op de bas van de muziek (volgens mij) .

Reageer

