Essentiële Olie

Iedereen kent ze wel, de geurbrandertjes met olie die het huis heerlijk laten ruiken. Vaak wordt water gemengd met een paar druppeltjes synthetische olie. Synthetische olie is een olie waar een geur aan toegevoegd is. Wanneer je dus een synthetische lavendelolie hebt, zit er niet echt lavendel in, maar alleen een naar lavendel ruikend parfum. Je kunt in plaats van synthetische olie ook een essentiële olie gebruiken. Deze ruikt niet alleen lekker, het blijkt ook nog een positieve werking op je humeur of je gezondheid te hebben! Dat moest ik dus uitproberen.

Essentiële olie (ook bekend als etherische olie, aromatische olie of vluchtige olie) is afkomstig van bloemen, blaadjes, vruchten, schillen, zaden of stengels. De werking is per olie verschillend. Omdat ik me de afgelopen dagen best ‘bleh’ voel door stress, heb ik gekozen voor twee oliën die rustgevend zouden werken en stress verlagen. Ik had nog nooit eerder een essentiële olie gebruikt, dus ik vond het best spannend om te zien of het ook echt werkt.

Als eerst heb ik gekozen voor Bergamot. Bergamot zou mijn zelfvertrouwen moeten vergroten en het vertrouwen moeten stimuleren. Na een vermoeiende en stressvolle dag zou ik tot rust moeten komen door deze geur. Resultaat: de hele huiskamer rook naar Bergamot, wat echt een heerlijke geur is. Ik werd er ook serieus rustig van! Of mijn zelfvertrouwen een boost heeft gekregen denk ik niet, daar is wel wat meer voor nodig dan een lekker geurtje.


Als tweede heb ik gekozen voor Mandarijn. Mandarijn wordt gebruikt bij nervositeit, zou kalmerend werken en is geschikt voor mensen met slaapproblemen. CHECK! Ik slaap de laatste tijd ontzettend slecht en lig de hele tijd te piekeren. Een collega van mij heeft deze olie gebruikt toen haar zoontje heel druk was en ze zei dat het werkte om hem rustig te krijgen. Resultaat: het hele huis ruikt naar mandarijntjes. Eerst heb ik beneden de olie in het brandertje gedaan en toen ik naar bed ging heb ik een paar druppeltjes olie op een zakdoekje gedaan en deze naast mijn kussen gelegd. Ik viel veel eerder in slaap dan normaal en ben ook maar één keer wakker geworden die nacht!

Al met al ben ik best tevreden met de essentiële oliën. Zeker een aanrader als je geen gekke pilletjes of drankjes wil innemen die je rustig moeten maken, maar als je echt gigantisch veel stress hebt is het denk ik niet voldoende. Ze ruiken in ieder geval heel lekker.  

(All images by Lifestyle Snapshot)

© Lifestyle Snapshot

6 thoughts on “Essentiële Olie

Reageer

